fredag 19 augusti 2022

Normala människor av Sally Rooney

Det där med hypade böcker är inte alltid lätt. Ibland blir jag tveksam till de och låter helt enkelt bli att läsa även när jag tänker att det nog är något jag skulle gilla. Normala människor är en sådan bok.

Nu när hypen lagt sig lite kände jag att okej nu vill ja läsa. Jag tänker att Marianne och Connells berättelse kanske inte behöver någon vidare presentation? Den rika Marianne som är ensam och inte har några kompisar. Connell med popularitet och massor vänner. Han har en ung mamma som städar hemma hos Marianne. 

I skolan tittar de inte ens åt varandra men i hemlighet ligger de med varandra och pratar om sådant de inte kan prata med någon annan om. Sedan tar universitetet vid och rollerna bli omvända. Ibland är de en del av varandras liv mer och andra perioder inte. 

Jag gillar berättar greppet med varannat kapitel perspektiv och olika lång tid som passerat mellan kapitlet. Månader, veckor, minuter. Boken är inte på något sätt dålig men jag vet inte något fattas där för att jag riktigt ska falla för den. Men jag kan också se att jag hade kunnat det under en annan läsning månader eller år tidigare eller senare. Kanske ser jag tv-serien någon gång. Kanske inte.

/Paula


Normala människor 
Författare: Sally Rooney
Förlag: Albert Bonnier Förlag (2019)
ISBN: 9789100184704

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar