söndag 13 februari 2022

Rycket av Emma Frey-Skøtt

Hemma är allt knas. Mamma och Manda bråkar massor och mammas nya kille gör allt värre. Som tur är finns träningslokalen med viktplattor och skrivstänger. En plats att få vara sig själv på. Och att få vara själv på. 

I träningslokalen finns Love som Manda sneglar på. Han är duktigt men det är inte bara det som görs att blickarna dras dit. När Manda får ett erbjudande om att träna med tävlingsgruppen tar hon det. Hon ska få träna med Love. 

Hemma blir allt mer kaos. Mormor ringer och ställer oroliga frågor men Manda lugnar och säger att allt är bra. 

Att någon tror på henne och låter henne vara med de äldre och tränar betyder mycket. Det stärker Manda att våga ringa det där jobbiga telefonsamtalet till mormor och säga att nej allt är inte bra ... jag behöver din hjälp.

Det kom en liten tår på slutet. Jag var orolig för var och hur boken skulle sluta och blev väldigt glad att det var ett hoppfullt slut. Rycket är den första bok jag läst om tyngdlyftning och jag ser fram emot att läsa fler då detta är första delen i Starkare nu serien. Boken är lättläst på ett sätt som gör den poetiskt vacker mitt i allt det tunga. 

/Paula


Rycket
Författare: Emma Frey-Skøtt
Förlag: Hegas (2021)
ISBN: 9789180083324

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar