söndag 4 juli 2021

The both die at the end av Adam Silver

Det finns böcker och det finns BÖCKER <3 böcker som griper tag i hela ditt inre. Som inte går att släppa tanken på när du inte läser. Böcker som läses långsamt för att det inte går att läsa fort. För att det är för mycket att ta in. Det känns för mycket OCH för att du vill att det aldrig ska ta slut. The both die at de end är en sådan bok för mig. 

Boken jag varit nyfiken på länge. Boken som hypas av #booktok ungefär så mycket det bara går. På midsommarafton kände jag att nu ny är det min tur. Aldrig att jag kunnat tro att boken skulle beröra mig så mycket som en gjorde. Den träffade precis rätt.

Precis som titeln säger så kommer de båda dö på slutet. De, Mateo och Rufus. Berättelsen tar sin plats i New York 2017, ett annat New York där du får veta när det är din tur att dö samma dygn som du ska dö. Telefonen ringer och berättar. Ditt sista dygn är här och du ges en chans att leva det fullt ut. Säga hej då till de du älskar och planera din egen begravning, sätta ord till din gravsten. 

5 september får Mateo sitt samtal så även Rufus. De känner inte varandra men hittar varandra genom appen En sista vän. Någon att tillbringa den sista dagen tillsammans med. Appen som egentligen är för vuxna för artonåringar de ska ju ha en hel familj runt sig. Slumpen, ödet har gjort och gör att de båda är mer eller mindre ensamma. Inför döden möts de och ... tja pratar, vågar och lever. 

Mateo och Rufus <3 i mitt hjärta för alltid. 

/Paula som fundera på om hon kanske ska fråga UNG bokklubben på bibblan om vi inte ska läsa boken tillsammans 


The both die at de end
Författare: Adam Silvera
Förlag: Simon & Schuster (2017)
ISBN: 9781471166204

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar