tisdag 31 mars 2020

Min bror heter Jessica av John Boyne

Sam ser upp till sin storebror Jason mest av alla. Deras mamma är minister med siktet inställt på presidentposten, pappa är hennes närmsta medarbetare så särskilt mycket tid över till sin barn det har de inte. Tid att lyssna och vara där och peppa nopp.

Jason är Sams trygghet. Jason som är populärast i skolan och Sam som är ensammast. Inga kompisar och svårt för att läsa. De ensamma eftermiddagarna hemma med Jason är Sams bästa. Så en dag ändras allt när Jason berättar hemligheten han så länge burit inom sig. Jason säger att han inte är Sams bror utan hans syster.

Föräldrarna hävdar att Jason går igenom en fas och att det inte får komma ut för då kommer mammas politiska karriär vara över. Sällan har jag läst om så förskräckliga föräldrar. Hemska är vad de är hemska och egoistiska till tusen. Men det är en barnbok och över tid kan folk till och med hemska föräldrar ändras och förstå när de gjort fel.

Sam förstår inte vad storebror menar och blev väldigt ledsen av att höra att Jason inte är längre är hans bror. Tankar som är svåra att ta in när ingen förkunskap finns. Tur är att moster Rose finns någon timme bort. Hon som är mammas totala motsats, har kunskap och ord att förklara för Sam.

Jag blir väldigt arg på föräldrarna när jag läser boken, arg på deras okunskap och oförmåga att lyssna på och ta in vad deras äldsta barn berättar för de. Allt får ett lyckligt slut, kanske lite för lyckligt.

/Paula


Min bror heter Jessica
Författare: John Boyne
Förlag: B/Wahlströms (2020)
ISBN: 9789132211195
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar