söndag 12 maj 2019

Någon dag av David Levithan

Så fint att få återse En och Rhiannon från böckerna Jag En och En annan. En som fattade beslut åt både hen och Rhiannon att det inte gick. Rhiannon som lämnades kvar utan att fått vara med att fatta beslutet. En som hittade Alexander till Rhiannon och sen försvann.

Någon dag utspelar sig en månad efter Jag En och En annan. Rhiannon saknar, längtar och tänker mycket på En och hur hen kan ha det. Alexander finns där och hon tycker om honom men det är inte samma sak. På sin Facebook postar Rhiannon låtar med titlar som ett samtal till En.

En som inte kan hålla sig helt borta ser låtarna och efter mycket övervägande skickar En ett mejl. Samtalen börjar igen. De vet inte vad de är eller vad de kan vara för varandra.

Där finns också X som ett hot. X som precis som En är kroppsresenär. X som vill komma nära En men som ser på det där med att vara kroppsresenär på ett helt annat sätt.

Det är fullt om tankar på jaget, identitet och genus. David Levithan är en av mina absoluta favoritförfattare.

I Någon dag får vi också stifta bekantskap med flera andra kroppsresenärer och mötena de gör, mina favoriter är Aemon och Liam som träffas på en bokmässa. Så väldigt fint. Om jag hade skrivit fanfiction så hade jag gjort det om Aemon och Liam. Kanske är det någon som redan gjort det? Tipsa mig gärna i så fall.

/Paula


Någon dag
Författare: David Levithan
Förlag: Gilla böcker (2019)
ISBN: 9789178130719
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar