fredag 20 juli 2018

Om skrivande på bibliotek

I dag går jag på semester! De sista veckorna innan har jag på jobbet haft tid att fördjupa mig i skrivande på bibliotek. Jag ska nämligen ha en bok- & skrivklubb för ungdomar i höst. Så kul, hoppas bara jag hittar några ungdomar som vill vara med.

Böckerna ni ser på bilderna är full med post-itlappar, rosa understykningar och hundöron. Jag har närläst och inspirerats.

Sebastian Lönnlöv har i sin bok Skrivet om skrivande samlat massor av boktips. Böcker om skrivande för barn, ungdomar och för vuxna. Skönlitterära böcker där skrivandet tar stor plats. Boken innehåller också massa inspirerande skrivövningar att använda sig och av och praktiska positiva exempel på bibliotek. Skrivet om skrivande är en riktigt guldgruva att plocka idéer och tips ur.

Skrivboken får bibliotekarie och skrivande ungdomar ta plats med sina texter om hur de jobbat med skrivande på olika sätt. Det är en bok som peppar bibliotekarie att med enkla medel lyfta in skrivande i sitt dagliga arbete. Att göra det fast en inte är skrivpedagog utan bibliotekarie. Det är en bok som ger verktyg för att börja göra nu.

Skriv om och om igen är vid detta lagret så gott som en klassiker. Den kom 2009 och alltså nästan tio år och fortfarande helt oöverträffbar. En inspirerande färgexplosion som bjuder på hur många skrivövningar som helst. Intervjuer med författare som berättar hur de gör. Massor av pepp. Jag har varit och köpt tärningar till flera av bokens skrivövningar.

Höstpeppen är här. Men först som sagt semester och hängmattan i skogen.

/Paula


Skrivet om skrivande : skrivfrämjande böcker, övningar och aktiviteter
Författare: Sebastian Lönnlöv
Förlag: BTJ förlag (2018)
ISBN: 9789170188145
 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Skrivboken 
Redaktör: Malin Isaksson & Pia Borrman
Förlag: Regionbibliotek Stockholm (2013)
ISBN: 9789187293030

Skriv om och om igen
Författare: Ylva Karlsson & Katarina Kuick
Förlag: X publishing (2009)
ISBN: 9789185763061
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Härligt att höra att du ska börja med skrivklubb, ser fram emot att höra mer om den framöver! Och glad att du haft nytta av min bok :)

    SvaraRadera