torsdag 17 mars 2016

Isdraken av George R.R. Martin

Som jag går och väntar på den nya säsongen av Game of thrones, 24 april händer det äntligen. Så i min brevlåda dök denna plötsligt upp. En bok för barn, en saga av Game of thrones författaren, den skrevs 1980 och nu på svenska.

En flicka föds den kallaset natten, mamman överlever inte. Under förlossningen såg Isdraken på skyn. Ett land i krig. Flickan överlevde fast kölden gjorde henne ovanligt blek, ett vinterbarn som fick namnet Adara.

Adara älskar vintern, kölden påverkar henne inte. Vintrarna går och Isdraken kommer tillbaka. Isdraken som hon blir vän med, som hon flyger tillsammans med fast isdrakar ska vara omöjligt att flyga på ... Spännande, magiskt och fint. Massor av fantasifulla illustrationer av Luis Rojo.

Kanske vill jag hitta likheter till Game of thrones eller så finns de faktist där, en flicka med väldigt vitt hår och ljus hy och så hennes drake - en relation som inte ska vara möjlig men ändå är - mina tankar går till Khaleesi.  Oavsett vilket så gillar jag Isdraken tror den kommer hitta massor av läsare i sin målgrupp typ 9 år och uppåt. Kan säkert fungera som högläsning innan dess.

/Paula


Isdraken
Författare: George RR. Martin  & ill. Luis Rojo
Förlag: Natur & Kultur
Allmänlitt (2016)
ISBN: 9789127146860 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar