måndag 23 september 2013

du & jag av Katarina von Bredow

När jag gick på högstadiet cirkulerade Katarina von Bredows bok Syskonkärlek mellan oss. En bok vi läste sönder (och kanske eventuellt stal från skolbiblioteket). Har läst om boken sedan dess och tycker väldigt mycket om den. von Bredow är så bra på att skriva om svåra känslor. Känslor över huvudtaget. Läst flera av hennes ungdomsböcker de senaste åren. Nu kommer hennes första bok med mellanstadieelever som målgrupp. Självklart har mellanstadieelever läst hennes böcker innan också men ...

Du & jag är första delen i en trilogi om livet på mellanstadiet. Det handlar om Andreas tyst, duktig,  konstnärlig, ordentlig och ensam. Han bor nästan granne med Alicia. De brukar ta sällskap till skolan men framme blir Alicia skol-Alicia sätter på sminket och pratar inte längre med Andreas. I skolan gäller andra regler och Andreas kallas elakt för professorn för han kan allt. Men Andreas är ovanligt duktig på att rita något som nästan ibland ger lika mycket beröm som att vara duktig på idrott, men bara på lektionen. I skolan bestämmer Kevin och Ida allt. Vem som får vara med. Vem som har snygga kläder. Men mest vem som inte får vara med. Vilka som är fel. I skolan finns också Edvin som är lika fel som Andreas men det är ändå inte alltid Andreas orkar med Edvin.

Inför sportlovet kommer Andreas på iden att han ska måla om sina sovrumsväggar till en djungel. Att få måla något så stort! Mamma och pappa tycker det är en bra ide men att han först måste skissa på papper. Färg inhandlas och när han berättar iden för Alicia en morgon blir hon jätte på. Kanske hon kan få måla en fågel på väggen? Är en vänskap på gång?

Veckan innan sportlovet händer saker som påbörja en förändring i Andreas. Han råkar se ett sms på pappas telefon ett sms som han inte borde sett ... Tankarna snurrar en massa och för att slippa vara hemma själv med pappa går han ut och träffar av en slump Kevin och några stora sjuor och åttor. Kevin tycker att Andreas ska följa med de. De ska nämligen göra den fula betongväggen på högstadiet lite roligare med hjälp av sprayflaskor. Pappa jobbar på högstadiet och att vara med och sabotera där känns väldigt lockande ...

Favoritcitat
"Ibland måste Andreas helt enkelt vila öronen."
"Tänk om jag inte vill sluta vara jag då? säger han. Tänk om jag vill vara den jag är?"
"Tänk om det är vad allt handlar om? säger han tankfullt. Om det bara handlar om att säga nej när man vill säga nej?"

Ibland funderar jag på det där med namn och namns betydelse. Att kungen och drottningen i klassen heter Kevin och Ida. Det har liksom hänt förr just de namnen, tänker i det närmaste på Cirkeln och Eld. Tänker att jag heter Ida i andra namn. Undrar hur jag hade varit som en Ida? Hade jag varit samma person? Hur  mycket sitter i namnet?

/Paula som ser fram emot del två i trilogin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar