Har senaste veckorna haft lite inspirerande vid sidan om läsning. Det bästa från de två låter så här:
Ur, Lena Kjersén Edmans Tala om böcker boksamtal på bibliotek, i skola och på nätet av
”Det är också avgörande HUR vi läser. Och för vem eller med VEM. Finns det någon som jag – vare sig jag är två år eller tjugotvå år – kan diskutera min läsupplevelse med?”
”Det är också avgörande HUR vi läser. Och för vem eller med VEM. Finns det någon som jag – vare sig jag är två år eller tjugotvå år – kan diskutera min läsupplevelse med?”
”Skönlitteraturen är större än enbart ett medel för lästräning. Läsning av skön litteratur är, när litteraturen och läsningen är som bäst: samtal, snuttefilt, svärd (eller kanske yxor). Stora upplevelser.”
Ur, Anne-Marie Körlings Den meningsfulla högläsningen
”Då du läser en bok visar du barnet att böcker är viktiga.”
Ett roligt tips från Anne-Marie Körlings klassrum är hur hon läst ett smakprov högt ur en bok för att sedan säga att den här boken får ni inte läsa än, den är inget för er, vänta några år. Ni fattar ju själva att den boken blev välläst i klassrummet. Föräldrar ringde till å med hem till henne och frågade hur hon kunde göra så. För att sedan i nästa fråga, fråga vad boken hette och vem som skrivit den.
/Paula som tycker om att inspireras
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar