tisdag 11 februari 2014

Omläsningar med bokklubbsbarn


Som barnbibliotekarie har jag tre stycken bokklubbar igång samtidigt. Vilka böcker vi läser där bestämmer ju jag. Så när jag läser böcker funderar jag alltid på om det skulle kunna vara en bra boksamtalsbok. Just nu läser jag:

Ordvampyren tillsammans med 9-10-åringarna. De har själva efterfrågat just den boken när jag berättade om Ordvampyrsbettet på min arm. Har tidigare läst boken högt för några barngrupper men aldrig tillsammans med de.

Coraline i serieversion tillsammans med tolvåringarna jag känt sedan de var sex år. Har läst Coraline med massor av barngrupper men detta är första gången alla läser serieversionen.

Som om hösten kom på sommaren läser jag tillsammans med 11-13-åringarna. Boken är uppdelat på tre gånger. Förra veckan hade vi det första boksamtalet. Oj säger jag bara vilken bok. Det finns så mycket att prata om!

Ge mig arsenik har jag precis läst om för på sportlovet, nästa onsdag har vi en prova på UNG-bokcirkel. Sugen på att testa? Läs boken och kom!

En av de bästa sakerna med att vara barnbibliotekarie är helt klart att läsa och prata böcker tillsammans med barn!

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar