fredag 28 februari 2014

Älskaren av Marguerite Duras

Tre veckor med Lundströms bokradio, bokcirklen och Älskaren. Jag gillar att läsa den fragmentariska boken. Gillar att lyssna på samtalen om den. Har själv inte läst litteraturvetenskap och har dålig koll på klassiker. Så både lustfyllt och fortbildande i sig.

Favoritcitat,
"Mellan arton och tjugofem tog mitt ansikte en oväntad riktning. Arton år gammal åldrades jag. Jag vet inte om det är så för alla, jag frågade aldrig. "

Precis detta var jag själv med om fast mellan tjugofem och trettio. Antagligen ser jag det bara själv. Mest på kort. Men ett tag innan trettio så kände jag inte riktigt igen mitt ansikte i spegel längre.

För så är det ju att, eller i alla fall när jag läser böcker så läser jag in mig själv. Som Joanna Lindbäck skriver i Barnbokskatalogen 2013/2014, hon läser för att hitta sig själv. Det är nog det läsning är för mig också. Sätt att hitta mig själv i texten.

/Paula som tycker det blir roligare att läsa klassiker när de är så här snyggt paketerade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar