torsdag 13 februari 2014

16 rader av Petter Alexis Askegren

Boken jag till sist valde när det var min tur att välja bokcirkelbok blev 16 rader! En bok jag varit nyfiken på ända sedan bokmässan då jag lyssnade lite på Petter.

16 rader är en bok om skapande processen om skrivande. Om inspiration. Det jag framförallt gilla och det jag visste innan att jag skulle tycka om med denna bok är att Petter hämtar massa inspiration till sina texter från böckernas värld.

Jag har inte lyssnat jätte mycket på Petters musik. Men alltid lyssnat mycket på p3 så jag har ändå hört en del Petter. Såg året han var med i Så mycket bättre. Gillade honom mycket. Följt Petters insats i Musikhjälpen. En gång såg jag honom överraskande live när han dök upp på scenen på en Monybrother spelning på Hultsfred. Lyssnade när Petter var med i Lundströms bokcirkel.

För en som inte är jätte insatt i Petters musik är det spännande att läsa om hans karriär skiva för skiva. Hur det inte alltid varit raka vägen upp. Utan att det var några år då Petter nästan var borträknad. Men hur han kom igen. Hur mycket vänskap som är del av musik skapandet. En bransch där man kommer varandra nära.

Jag har gjort en massa hundöron i mitt exemplar av 16 rader. Något jag ofta och gärna gör. Vet att vissa tycker det är en dödssynd. Men vet ni vad jag har markerat i marginalen också med svart penna. Gillar det att göra avtryck i boken jag läser - att bli ett med boken.

Boken är uppbyggd kronologiskt skiva för skiva från början till nu. Petter berättar lite om skrivans framkomst och sedan presenteras några låtar. Texten och sedan om de hur de tillkom, referenser och anekdoter.

I inledningen skriver Petter "Jag älskar att lyssna på andra rappare och bryta ner varje ord och fras och söka efter budskap mellan raderna. Tolka, begrunda och analysera." Så jag älskar att läsa böcker. Precis så Petter gör med sina texter i 16 rader. Bibliotekarien i mig gör vågen när jag läser "Jag upptäckte läsningens värde genom musiken. Att läsa är mitt absolut bästa tips för att utvecklas och växa som textförfattare." Hur ska vi använda oss av boken för att inspirera unga till att förstå vikten av att läsa mer? Det är något att klura på under bokcirkelen.

/Paula som nu tänker lyssna igenom spellistan till boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar