måndag 3 februari 2014

Liksom helt magiskt av Mårten Melin

Liksom helt magiskt är en sådan där bok jag väntat riktigt länge på. En bok som lät så bra när jag läste om den. En bok med så snyggt omslag! 12 berättelser i en bok. Eller  noveller om man vill. Alla med magiska inslag i samma andra som flera Mårten Melins tidigare böcker.

Mårten Melin kom med sin första mellanåldersbok  Svarta kängor med gul söm 2006. Samma år som jag började jobba som skolbibliotekarie sedan dess har vi följts åt Melins böcker och jag. Jag har hjälpt de att hitta nya läsare. Med en massa tredjeklassare har jag läst Amor anfaller och som elevens val bok har jag nästan hur många gånger som helst läst Som trolleri.

I liksom helt magiskt möter vi flera första kärlekar och möten med det övernaturliga. En första pojkvän som egentligen är en sjöjungfru som erbjuder dig att följa med bli en av de. Men följer du med kan du aldrig komma tillbaka. Varulvar som ger bort halsband fyllda med stormhatt till alla de tycker om. Som skydd så de inte ska komma till de under fullmånens natt. Men om en varulv i mänsklig form har stormhatt runt halsen vad händer då?

Toll som hör en pappas önskning om ett träd som borde tas bort. Men tar en julskinka som betalning och ja några kyssar från en dotter också. Undrar om trollet kanske kan vara "Mikaels" syster? Spökbarnen på lekplatsen de gör mig rädd på riktigt. Kusligt är vad det är. En modern Dr Jekyll och Mr Hyde ges i forma av Jamila och Hasna. En berättelse som lämnar mycket öppet för fantasin. Lärare där ute använd denna text att utgå från vid eget skrivande.

Jeremias och Albin de blir förföljda av en vit klädd man som kör omkring i en röd bil med registreringsplåten LOVE på. En man som är glad att träffat de säger att de inte ska vara rädd fast han viftar med pistol. Ser de inte vem han är? Han har bara vuxit lite förut sköt han med pil och båge men det känns omodernt nu är det pistol som gäller ...

En olycka som sätter Amira i rullstol. En kompis som sviker. En farmor som är häxa som tänker öga för öga. Eller ben för ben. Att bytet sker genom att fel bild visas i spegel ja ni som känner mig och speglarna ja ni vet!! En pojke som vägrar följa med döden trots att döden visar sig i form av den han tycker mest om. En älva som är så nyfiken på människovärlden att hon visar sig för en människopojke. Låter honom röra vid henne. Han måste dö. Eller finns det ett annat alternativ?

Drömhål över sovandes huvud på läger. Kan man kliva in i de? Jo då till och med ta med sig någon mer in i kompisarnas drömmar. Men vad händer om den sovande vaknar? Fast i en dröm … En mystisk flaska ur vilken Önsketjejen dyker upp precis som anden i flaskan.

Det jag tycker så mycket om hos Mårten Melin är att han gillar och lyfter fram det annorlunda, som i detta favoritcitat från boken:

"Jag gillade när folk vågade vara lite annorlunda, det är så många som ser nästan likadana ut, har samma kläder bara för att det är modernt. Blått hår är inte det senaste precis, har väl aldrig varit det. Men Jeremias passade i det, det fick honom att lysa på något sätt."

Liksom helt magiskt lever mer än möjligt upp till förväntningarna jag hade på boken! Ryktet säger att det kommer en ny Melin bok redan till hösten och att den ska vara väldigt annorlunda. Om jag längtar? Vad tror ni!

/Paula <3 Mårten Melins böcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar