torsdag 30 januari 2014

Smart för en dag och En ängel i min ryggsäck

Hittade två nya blanka luftiga 9-12år böcket (Hcg) när jag städade på nya böcker hyllan häromdagen. Två som jag inte läst. Lånade bums i våra nya moderna självutlåningsmaskiner på biblioteket.

Hem och läsa!

Smart för en dag av KG Johansson. En bok från Hegas förlag som ger ut luftiga böcker med tilltalande innehåll. Linus han har det tufft. Mamma och han har dåligt med pengar, sötaste tjejen i skolan bara skrattar åt honom och så fort han blir lite stressad kommer det fel saker ut ur hans mun. Han har en sak sin mobiltelefon, en Netphone 2020. Till och med bättre än en Iphone och med ett namn som får mig att tänka på kvastar i Harry Potter. Men så får han ett sms från KLOK som står för klyftig, listig och kunnig. 5 kr per sms. Linus blir smått besatt. KLOK kan svarar på allt. Till och med om han kan få söta tjejen att bli kär i honom. Men jag undrar varför han inte använder google mer? Små spännande, jag gillar lillkillen i huset men lite långsökt story. Fint lyckligt slut. Kanske för lyckligt för att vara realistiskt?

En ängel i min ryggsäck av Annette Skåhlberg och ill. Katarina Dahlqvist. Noah är helt förtvivlad, mormor är död. Han är helt otröstlig. Vill bara vara ensam vägrar vara ledsen tillsammans med mamma. För att vara ledsna tillsammans det blir bara värre. Men så en natt drömmer han om mormor, lovar i drömmen att i morgon ska han gå till skolan igen. Mormor har nämligen fixat något. Mycket riktigt på vägen till skolan börjar det låta konstigt från Noahs ryggsäck. Väldigt konstigt. Vad kan det vara? Är det en mus? Nej det är en ängel. Men inte en lite annorlunda ängel … 58 sidor, tydlig första del. Tycker bättre om Syster varg och Vattenspår av samma författare och illustratör.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar