onsdag 8 januari 2014

Mãn av Kim Thúy

Mãn är en fängslande berättelse berättade på det vackraste språket. I Vietnam födds en flicka som lämnas bort av sin allt för unga mor. Hon blir omhändertagen och vidare lämnad till sin tredje mor, den tredje morden som blir mamma.

En barndom och ett livsöde i fragment. Inget kapitel är längre än två sidor de flesta bara en sida långt.

"Mamma lärde mig tidigt att undvika konflikter, att andas utan att finnas till, att smälta ini omgivningen."

Ett äktenskap en Vietnamesisk man bosatt i Canada åker till Vietnam för att träffa lämpliga fruar. Hon blir vald, gifter sig och åker till Canada.

När hon lämnar Vietnam beskriver hon avskedet från sin mamma så här "I motsats till andra vietnamesiska mödrar, som satte sin lit till barnens lojalitet och tacksamhet, ville mamma att jag skulle glömma, att jag skulle glömma henne eftersom jag hade fått en chans att börja om på nytt, att ge mig av utan packning, att uppfinna mitt liv på nytt. Men det var omöjligt."

Det är ett äktenskap, inte kärlek. Jobbar på sin makes restaurang och gör fantastisk mat. Föder en pojke och en flicka. Får en underbar vän. Restaurangen går strålande, en kokbok ges ut. Resor och i Paris, ett möte som kanske ändrar på allt?

En av mina favoritscener är när restaurangbesökaren Jean-Pierre lämnar över en meny till restaurangen med datum och ett klockslag  till den vackra kvinnan på tågperrongen.

Uppslukande och härlig läsning men svår att skriva om.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar