söndag 12 januari 2014

Lokas monsterglasögon av Lisa Moroni

 

Loka hon ser dåligt och ett besök till optikerna är nödvändigt. Undrar hur dana glasögon hon ska välja? Vilken färg? Form? Men mamma får ett telefonsamtal från sjukhuset där hon jobbar och måste iväg nu på stört. Men Loka hon kan väl gå in till optikern å kolla lite på bågar? 

Optikern han ser direkt på Loka vilken typ av glasögon hon behöver. Plocka upp ett par runda med stålbågar ut en skrivbordslåda. När Loka provar de känner hon att de är perfekta plus att hon kan se igen. Men grejen är att hon ser mer än innan … Nu ser hon också monstren. Men de allra flesta är snälla om än fulla av scenskräck. 

En mysig berättelse för barn som precis börjat läsa hela sidor med text. Lisa Moronis illustrationer av Loka får mig att tänka på Eva Erikssons Bella. Ni vet hon med den lösa tanden.

Jag minns känslan av att gå till optikern första gången och prova ut glasögon. Var typ 10 år och valde otäcka turkos-melerade glasögon med rött i. Tyckte så klart inte de var förskräckliga då. Utan redan på den tiden gillade jag att ha glasögon. Nu kan jag inte tänka mig att inte ha glasögon. 

/Paula som har alla sina gamla glasögon i två lådor i garderoben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar