fredag 3 januari 2014

Fyrväktaren av Jeanette Winterson

När Silver är tio år dör hennes mamma. Det enda hon vet om sin pappa är att han en gång för lite mer än tio år sedan besökte hamnstaden Salt där hon vuxit upp.

Silver får följa med sin fröken hem och ett anslags sätts upp. Vem kan ta hand om den lilla föräldralösa flickan. Silver gör ett viktigt tillägg att det ingår en hund med olika långa ben också och att de inte får skiljas åt.

Den blinde fyrväktaren Pew tar sig ann Silver och hunden. De flyttar in i fyren och Silver finner sig själv som fyrväktarlärling. Hennes liv fylls av berättelser. Pew berättar mest hela tiden mest om en präst som levde dubbelliv i 1800-talets Salt. Berättelser om längtan och rotlöshet.

Vet inte om jag förstår boken. Känns som jag missar något. Så många som säger att detta är en hur bra som helst bok. Jag tycker om boken, vissa sidor ÄLSKAR jag och min pocket är full av hundöron. Rader som så ofta om berättelser och böcker. Men jag vet inte något fattas mig i berättelsen eller detta något som går mig förbi som jag inte förstår.

Favoritcitat:

"Historierna. Det är dem du måste lära dig. Dem jag kan och dem jag inte känner till.
Hur ska jag lära mig dem som inte du kan?
Berätta dem själv."

"Berätta en historia, Pew.
Vad då för historia, mitt barn?
En som börjar om.
Det är så livet är.
Men är det berättelsen om mitt liv?
Bara om du berättar den."

/Paula som ska läsa mer Winterson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar