torsdag 10 augusti 2023

Emily forever av Maria Navarro Skaranger

Emily forever har legat i min böcker jag-vill-läsa-hög sedan i julas. Nu äntligen semester och boken kom högst upp i högen. Det är en bok jag hört mycket gott om innan jag läste samtidigt som jag inte visste vad det var för bok alla när jag började. 

Emily är 19 år och gravid, hon jobbar i snabbköpskassa och vet inte var pappan till hennes barn har tagit vägen. Han gick ut en dag och nu svarar han inte i telefon. 

Emilys mamma finns plötsligt där. Även hon en gång i tiden en ung ensamstående mamma. Hur kan hon hjälpa sin dotter och kan de hitta orden? 

Emilys chef som kanske har faderskänslor för den unga gravida eller är det något annat? Emilys granne han som nog är präst, väldigt mycket äldre och förälskad på avstånd ... han lägger lappar i Emilys brevlåda och håller koll på henne. 

Det är barnet i Emilys mage han som ska växa upp och undra varför hans pappa inte finns där. Det är Pablo som är barnets pappa han som måste undan. Undan från polisen. Det är Emilys undanträngda minnen de som gör att skimret över Pablo tar lång tid på sig att blekna. Det är vardagsliv, klass och fattigdom

Emily forever är som en ask goda praliner. Du vill sluka allt på en enda gång. Det är en berättelse som skrivs fram otroligt skickligt och jag är där med Emily i boken. Det är gör ont och är bitvis jobbigt att läsa men det är vansinnigt bra!

Gå till bibblan, låna boken, läs och njut! 

/Paula

 


Emily forever
Författare: Maria Navarro Skaranger
Förlag: Weyler (2022)
ISBN: 9789127177697

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar