onsdag 16 augusti 2023

Den lille vännen av Donna Tartt

Den lille vännen har legat i min vill läsa hög ungefär sen jag läste Den hemliga historien. Det kan till och med vara så att jag renast ut boken en gång och sedan köpt den som pocket igen. Nu under semestern kände jag i alla fall att nu är det dags ... Kanske skulle jag dock låtit den ligga kvar i högen. För ja ... jag blev besviken. Svårt det där med författare då man älskat de två andra böckerna. 


Det är sommarlov i södra USA och 1970-tal. Vi får följa Harriet tolv år. Harriet bor med sin storasyster Allison, sin sängliggande mamma och hushållerska Ida. Pappa han bor i en annan stad då han levde komma bort efter det som hände. I närheten finns också mormor och alla mormors systrar. 


Det som hände ... är att när Harriet var liten och låg i vagnen ute och sov så blev hennes storebror mördad. Han hittades död hängande från ett träd. Ingen vet vad som hände. De fick lägga ner undersökningen då ledtrådarna inte fanns. Sommaren är lång och Harriet bestämmer sig för att hon på egen hand ska ta reda på vad som hände Robin. Någon måste ju veta något? 


Det går långsamt. Jag gillar att läsa delarna om mormor och hennes systrar. Vad som hände med Harriets föräldrar efter deras sons död är också intressant men Harriets undersökning nej den är för utdragen för detaljerad på fel sätt för att passa mig. Tyvärr. 


/Paula

 

 


Den lille vännen 
Författare: Donna Tartt
Förlag: Bonnier pocket (2013)
ISBN: 9789174293890

1 kommentar:

  1. Jag blev också väldigt besviken på den här boken. Trodde att jag skulle tycka om den men fastnade inte alls tyvärr.

    SvaraRadera