torsdag 20 juli 2023

The crule prince av Holly Black

The cruel prince har legat I min bok hög med böcker att snart läsa länge. Jag har sett boken över halva booktok och har flera av mina ungdomar på biblioteket som sagt att jag MÅSTE läsa den. Jag gillar Holly Black och så kom det att jag äntligen tänkte nu ska jag läsa. Men som vi alla ju vet hypade böcker är svårt ... kanske för att man förväntar sig fr mycket av en bok eller ...

När Jude är sju år så knackar det på hennes ytterdörr. Där står en man icke mänsklig man. En man som är rasande på hennes mamma, mamman som lämnat feriket gravid med hans barn. Judes mammas man.  Mannen kör svärdet i både mamma och pappa. Han tar sedan med sig sin dotter Vivi och hennes tvillingsystrar Jude och Taryn till sitt hem. 

Mannen uppfostrar flickorna alla som att de är hans. Jude och Taryn har inga magiska krafter men fostras som om de har de. De får amuletter för att kunna stå emot förtrollningar. 

I boken får vi följa Jude när hon är sjutton år. Tio år har gått och hon älskar sina föräldrar mördare det är komplicerat men han som tar hand om de. 

Jude går i skola tillsammans med den yngsta prinsen och han är så elak och mer eller mindre besatt av att vara taskig mot just Jude. Kanske kan det finnas en anledning? 

The cruel prince har en spännande värld och berättelse men det faller inte mig i smaken. Kanske mest för att jag hade väntat mig så mycket mer? 

/Paula


The cruel prince
Författare: Holly Black
Förlag: Hot key books (2018)
ISBN: 9781471407277

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar