söndag 9 juli 2023

Superprinsessorna - Slottet bland molnen av Zanna Davidson

Superprinsessorna är den bokälskande Sophia, modeintresserade Mera och Oliva som trivs bäst utomhus. Att vara superprinsessa innebär att alltid vara redo att hjälpa en prinsessa i nöd. De är en slags prinsessornas superhjältar. 

I denna första del är det molnprinsessan som har panik då hon förväntas dansa på en stor ceremoni. Men molnprinssesan är klumpig och det går inte. Tur att Sophia läst i en bok om molnprinsessor i historien som använt andra talanger än den traditionella. 

Jag har sett böckerna om superprinsessona på biblioteket under flera år. De är popis. Vet inte riktigt varför jag inte läst de. Men så var det en nioåring på bibliotekskollot för någon vecka sedan som sa att de var favoritböcker. Jag blev nyfiken och läste, vilket jag är glad för. 

Något i berättelsen får mig att tänka på Bridgeton och Queen Charlotte. Gulligt, mysigt och fina illustrationer. 

/Paula


Superprinsessorna - Slottet bland molnen
Författare: Zanna Davidson
Förlag: Tukan (2021)
ISBN: 9789179856946

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar