torsdag 15 juni 2023

Så länge citronträden växer av Zoulfa Katouh

När inbördeskriget bröt ut i Syrien ändrades allt. Salamas pappa och bror blev fängslade och mamma dödad i en ett bombattentat. Salama flyttade då in till sin bästa barndomsvän Layla, Layla som också är hennes svägerska och gravid. Layla tycker de ska ta sig bort från Syrien. 

Men Salama är tveksam. När inbördeskriget började så hade hon läst ett år till apotekare. Hon är nu volontär på sjukhuset i Homs och hon behövs där. Snabbt fick hon lära sig att sy igen kulhål och amputera kroppsdelar från skadade som besökta sjukhuset. Hon har sett så mycket död. Men hon känner också att hon gör skillnad.

Precis innan inbördeskriget startade så hade Salamas mamma planerat att hon skulle träffa en ung man som kanske skulle bli hennes man. Men allt annat kom i emellan. Men så plötsligt en ung man på sjukhuset med sin skadade lillasyster. Får man känna bra känslor och kanske hopp mitt under ett pågående inbördeskrig? 

Så länge citronträden växer är en berättelse som inte påminner om något annat jag tidigare läst. Det är en bok som gör mig mer rädd för krig än jag varit tidigare. Det handla om överlevnad, misär och hopp. Kärlekshistorien kan ibland nästan bli för mycket. Men jag tror den behövs där för att annars hade boken blivit för tung. 

Jag gillar när böcker öppnar upp och ger inblick i andra världar och liv det är verkligen en av de bästa sakerna med att läsa tycker jag. 

LÄS!

/Paula


Så länge citronträden växer
Författare: Zoulfa Katouh
Förlag: B/Wahlströms (2023)
ISBN: 9789132216473

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar