söndag 18 oktober 2020

Boken som inte ville bli läst av David Sundin

Jag tänker ofta på böcker och berättelser som levande ting. Att böckerna på biblioteket pratar med vandrar på natten när det inte är något där. Kanske att de ibland hälsar på varandras berättelser? Hoppas det. Ibland tänker jag på alla ledsna böcker som ingen läser. Jag blir ledsen av loppisar när jag ser alla böcker som varit där hur länge som helst. 

En bok som inte vill bli läst har jag däremot aldrig funderat på men jag har läst en! Boken som inte vill bli läst är en bok som gör motstånd mot sin läsare genom att protestera. Byta typsnitt, storlek på bokstäver, förvandlas till något annat. En ratt eller vingar. 

Boken som hela tiden gör den vuxne lite upprörd för en bok ska väl inte vara så heller. Men jag undrar är det inte precis så här en bok ska vara väcka motstånd, ställa frågor, få dig att ifrågasätta, prata med varandra 

Det är en rolig och snygg bok. En bok för alla. Kanske lite extra för den läsovillige. Böcker kanske vill bli lästa för mycket? Är det därför som lässiffrorna går ner? Här en bok som inte vill bli läst. Och sådant som vi inte får göra eller läsa det blir väl automatiskt lite mer lockande? Är det inte så det sägs? Jag gillar!

/Paula 


Boken som inte ville bli läst
Författare: David Sundin 
Förlag: Bonnier Carlsen (2020) 
ISBN: 9789179750961


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar