onsdag 24 april 2019

En ocean av kärlek av Tahereh Mafi

Shirin bär huvudet högt, har hörlurar gömda i slöjan och lyssnar på musik under lektionerna. Det är 2002 ett år efter terrordådet mot World Trade Center. Orden som sägs efter och till Shirin är elaka, hotfulla och kan komma från vem som helst, någon på gatan, klasskompisar, grannar och lärare.

Att byta skola tre gånger på ett år gör det inte direkt lättare. Shirin har stängt av, stängt sig inne i sig själv. Alla fördomar som kastats mot henen har gett henne ett pansarskall och gjort henne hård. Shirin är sitt eget bästa sällskap och bryr sig inte om några andra i skolan. Hon köper kläder på second hand och syr om de så de ser ut att komma direkt från catwalken.

Hennes föräldrar förstår inte vad hon går igenom, de jämför med sin egen ungdom och sin flykt från Iran. Storebror Navid är öppen och hittar nya vänner på alla ställen. Trånande blickar och flickvänner också. Shirin vet att hon kan äta lunch med han och hans vänner men håller sig borta för Navids skull. Men när Navid tillsammans med sina kompisar börja träna breakdance då kan hon inte hålla sig borta längre. De börjar träna tillsammans efter skolan.

På biologin blir Shirin ihop parad med Ocean. Från all alla high school böcker och filmer jag läst och sett så vet vi ju att den nya labbkompisen det är alltid något spännande med hen. De får den otäcka uppgiften att dissekera en död katt. Ocean han är nyfiken på Shirin och ställer frågor. Hon är tystlåten och vill inte prata vill bara göra uppgiften. Men tiden i skolan räcker inte till och de behöver ses utanför skolan. Ocean kämpar hårt för att komma Shirin nära och hon kämpar ännu hårdare för att inte släppa in Ocean i sina tankar och känslor.

Detta är en bok som kryper in under skinnet på mig. Utan att veta om det så har jag längtat efter att läsa om Shirn och hennes perspektiv på livet. Jag tycker så mycket om karaktärerna i boken, Shirin, Ocean och Navid mina nya pappersvänner jag gärna skulle läsa om igen. Eller kanske se deras berättelse på film.

Jag tyckte väldigt mycket Thereh Mafis dystopiserie som jag läste i somras men detta detta är så mycket bättre. Hoppas på mer realistiska ungdomsböcker från Mafi i framtiden.

/Paula


En ocean av kärlek
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B/Wahlströms (2019)
ISBN: 9789132209833
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar