fredag 5 april 2019

Ditt hjärta är mitt av Shivaun Plozza

Marlowe har väntat på ett nytt hjärta så länge att det börjar bli för sent när telefonen plötsligt ringer och det finns ett hjärta. Ett friskt hjärta som ger Marlowe en framtid. Ett hjärta som innebär döden för någon annan.

Hela sitt liv har Marlowe försökt att vara osynlig. Nu när hon är tillbaka i skolan vet alla vem hon är - tjejen som skulle dö men inte gjorde det. Tjejen med ett nytt hjärta. I skolan får Marlowe oväntat en vän i coola Zan. Zan som bara är i skolan när hon själv vill. Hon som står över allt. En oväntad vänskap som ger Marlowe någon att prata med. Prata med om allt som bubblar inombords.
Marlowe kan inte släppa tanken på att få tacka familjen i sorg. Hon vill veta vems hjärta hon bär. Är det något som påverkar henne om de tär en bra eller dålig människas hjärta.

Ditt hjärta är mitt är är en modern Romeo och Julia. Marlowes mamma öppnar en veganaffär bredvid slaktare. Kriget mellan de båda butikerna är där från dag ett. Något som till en början påverkar Marlowe och slaktarens son Leo. Men tja ...

Min favoritkaraktär är Marlowes lillebror Pip. Pip som är besatt av halloweenkonstyomer. En ny och mer fantasifull för varje dag. Det är underbart härligt att läsa om Pip, hans kostymer och fantasi.

Jag tyckte så väldigt mycket om att få dela min tid tillsammans med Marlowe när hon hittar tillbaka till livet efter sin dödsdom. Att hitta sig själv och den hon vill vara nu när det finns en framtid. Det är roligt, allvarligt, sorglig och tänkvärd läsning.

/Paula


Ditt hjärta är mitt
Författare: Shivaun Plozza
Förlag: Gilla böcker (2019)
ISBN: 9789178130498
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar: