söndag 8 april 2018

After Tupac and D Foster av Jacqueline Woodson

När namnet på årets ALMA-prisvinnare presenterades så hade jag aldrig hört det. Men snabbt som ögat såg jag till att hitta en bok och läsa. Blev så väldigt nyfiken på allt som sades om Jacqueline Woodson och hennes böcker!

Boken jag fick tag på var After Tupac and D Foster en bok om den starkaste vänskapen. Den mellan 11 och 13 år, bokens jag (som inte har något namn) och henne bästis Nekka blir vänner med D. D som plötsligt en dag Dycker upp i deras kvoter. D som har friheter de inte ens kan drömma om. Detta att hon får åka buss själv till andra delar och kvarter. Men hon måste vara hemma i tid på kvällen annars blir inte foster mamma glad.

Att dela allt men egentligen inte veta så mycket om varandra. Inte ens D:s namn eller var hon bor. Tupac och hans texter spelar en stor roll i tjejernas liv. Han som skriver om hur livet är på riktigt, hur det kan bli om några år och om hur världen inte bryr sig.

Det är kroppar som ändrar form och killars blickar som blir annorlunda. Föräldrar som oroar sig. Pappor som inte finns där. Bröder i fängelse som hälsas på. Vardag, verklighet och väldigt bra. Detta att jag nu nästan utan problem kan läsa böcker på engelska! Helt fantastiskt. Natur och Kultur har i dagarna gått ut med att det är de som kommer översätta Jacqueline Woodson till svenska! Det ser jag fram emot!

/Paula


After Tupac and D Foster
Författare: Jacqueline Woodson
Förlag: Puffin books, (2008)
ISBN: 9780142413999
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar