torsdag 21 maj 2015

Här är världen & Innanför min blåa dörr

I Här är världen, är världen både liten och stor på en och samma gång. Jag och min vän finns på en lekplats men om man zoomar ut lite så finns man i en stad, i ett land, på en planet, i ett universum. Fantastiskt inte sant. Men vänta lite vi vänder på boken och zoomar in i stället samma åktur fast tillbaka. Så här satt jag och tänkte och skrev som tonåring. Nu i en filosofisk bilderbok för de minsta. En bok att prata kring, hämta tankar, inspiration och kanske rent av tröst hos.

I innanför min blåa dörr, har Leos morfar har precis dött, mamma är så ledsen att hon inte kommer upp ur sängen. Det är sommarlov och inget är roligt. Pappa bara tröstar mamma och Leo stänger mest in sig för att slippa se och höra det ledsna. Men så en kväll hittar han en dörr, en blå dörr på sin mage. Han kan knappt tror det men öppnar dörren och kliver in. Innanför dörren finns allt det roliga. Men kan man bara ha roligt? Hur är det om allt alltid bara är roligt går det? Behöver kanske det roliga det ledsna och det tråkiga som motpol?

Böcker att läsa tillsammans och tänka vidare kring. Om stora, svåra och viktiga frågor!

/Paula


Här är världen
Författare: Ylva Karlsson & ill Emelie Östergren
Förlag: Hippo (2015)
ISBN: 9789187033322

Innanför min blåa dörr
Författare: Ellen Karlsson & ill. Josefin Sundqvist
Förlag: Hippo (2015)
ISBN: 9789187033292

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar