torsdag 9 januari 2014

Bokcirkel och att välja bokcirkelbok

I februari 2009 hade min bokcirkel sin första träff. Det är snart fem år sedan. Imponerande tycker jag. Från början var vi fyra stycken skolbibliotekarier som ville bli bättre på det där med boksamtal. Finns väl inget annat sätt att bli det än att utsätta sig själv för det. Till en början experimenterade vi lite med hur vi skulle välja bok. Men rätt snart kom vi fram till att var fjärde gång väljer man. Boken man väljer ska finnas att låna på biblioteket efter hand kom vi också fram till att den gärna få finnas som e-bok. Fyra skolbibliotekarier blev fem. Vips blev en skolbibliotekarie barnbibliotekarie (jag). Men vi fortsätter och träffas ungefär en gång i månaden. Beroende på hur tjock boken är.

Listan på vad vi läst är lång, varierande och rätt imponerande!

2009
Dansa på min grav av Aidan Chambers
Slottet det vita a Tormod Haugen
Kalla det vad fan du vill av Marjunen Bakltiari
Ute/inne av Scott Westerfeld
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Hata Romeo av Rachael Wing
Skuggan över stenbänken av Maria Gripe
En liten hattaffär på hörnet av Maritha Conlan McKenne
Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson
Gör vad du vill av Erland Loe

2010
Det blåser på månen av Eric Linklater
Nabus bok av Zizou Corder
Den fjortonde bruden av Meredith Ann Pierce
Liv och Lovisa av Emma Granholm
Högläsaren av Bernhard Schlink
De vandrande städerna av Philip Reeve
Baskervills Hund av Arthur Conan Doyle
Isvandraren av Jirô Taniguchi
Igelkottens elegans av Muriel Barbery
Varghunden av Jack London

2011
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Nimhs hemlighet av Robert C. O'Brien
Stolthet och fördom och zombier av (Jane Austen) och Seth Grahme Smith
Att tro på mister pip av Lloyd Jones
Slutet på Mr Y av Scarlett Thomas
Kafka på stranden av Haruki Murakami
Den perfekte vännen av Jonas Karlsson
Kollektivt självmord av Arto Passilinna
Kram av Hans-Eric Hellberg & Amandas bok av Katarina Janouch

2012
Jag minns att jag sprang av Ron McLarty
Kallocain av Karin Boye
Den oändliga historien av Michael Ende
Skattkammarön av R.L Stevenson
Spelkortsmysteriet av Jostein Gaarder
Änglarnas syster av Anna Jörgensdotter
Yarden av Kristian Lundberg
Udda verklighet av Nene Ormes

2013
Betty blue 37 grader på morgonen av Phillippe Djian
Darling Jim av Christian Mörk
Fairest of al a tale of the wicked queen av Serena Valentino
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Wallflower av Stephen Chobosky
En man som heter Ove av Fredrik Backman
62 dagar & Springa med åror av Cilla Naumann
Döden och alla hans vänner av Kristoffer Leandoer

2014
Amatka av Karin Tidebeck
??

Nästa bokcirkelbok är det jag som väljer. Tidigare har jag alltid vetat direkt men denna gången har det varit lite extra svårt. Tror att mitt val har landat på den boken som nämnts mest i böcker jag läst det senaste året. Vilken det är är hemligt i någon dag till. Någon som vågar sig på en gissning? Eller kanske den där andra som jag är så nyfiken på … Så svårt!

/Paula som gillar att bokcirkla och prata böcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar