måndag 15 juli 2013

Sunset park av Paula Auster

För sju år sedan lämnade Miles Heller allt. Åkte bort från allt och alla. Bytte stad, jobb och flickvän titt som tätt. En enda kontakt med det tidigare livet i New York i breven till vännen Bing.

I Florida flickvännen som snart blir myndig men inte än på ett halvår. Hennes stora syster hotar Miles om han inte "hjälper" henne med en grej så ringer hon polisen. Då låter Bings senaste erbjudande plötsligt rätt lockande - ett ockuperat hus i New York. Men att återvända dit innebär också att ta kontakt med det förflutna, en död bror, en pappa, en styvmor och en mamma som själv övergett.

Det jag tycker mest om är scenerna som utspelar sig i det ockuperade huset, där vi möter Ellen, Bing och Alice. Gillar att perspektiven ändras. Att man får möta alla. Också Miles pappa och mamma. Men en sak undrar jag över. Vad händer egentligen i slutet?

Läst några böcker av Paul Auster och gillar de alltid mycket. Jag blir inte helt uppslukad, faller inte pladask. Läser gärna mer men vet inte riktigt om jag förstår mig på hans storhet?

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar