lördag 2 mars 2013

Gul utanpå av Patrik Lundberg som e-bok


För en månad sedan bytte jag ut min gamla Ipad 2 till en Ipad mini. För att inviga min nya fina lilla söta padda köpte jag min första e-bok (har bara lånat innan). Valde en ny omskriven bok som jag var väldigt nyfiken på. Nämligen Patrik Lundbergs Gul utanpå.

En självbiografi om adopterade Patrik som växer upp i Sölvesborg och har väldigt bra musiksmak. En blöt natt kläcks idén om en utbytestermin i Korea, landet som han adopterades från. Det är en väldigt ärlig bok om att växa upp. Om kulturkrockar både som adopterad i Sverige och som adopterad i Korea. Att inte riktigt passa in någonstans. Det är också en berättelse om att växa upp, att hitta sig själva och de olika rollerna man spelar för att hitta sitt jag. Om att inte må så bra och hitta tröst i musiken. Att jag lyssnat en massa på samma musik och fastnat för samma textrader gör ja boken ännu lite bättre.

Jag tycket väldigt mycket om boken. Gillade att läsa på den lilla paddan. Första gången jag läste en bok ibooks. Gillade att det var så lätt att göra överstrykningar i texten. Något som jag även gör i pappersböcker och en massa hundöron om det är sidor jag tycker om. På sidan 74 fanns det citatet jag fastnade mest för (och instagramade). Ett citat som jag inte vet om jag ska bli smickrad av eller känna mig väldigt ooriginell av. Oavsett så känner jag mig väldigt träffad. Citatet lyder så här:

”Jag kärar bara ner mig i små, indiesvåra Belle & Sebastian-bibliotekarier med randiga tröjor och FJällrävenryggsäckar.”

En bok att tänka kring men också att känna igen sig i. En bok som borde in i en massa gymnasieklassrum. Kul är att läsare i alla åldrar kommer in på biblioteket och fråga om boken. Reservationskön hos oss är lååång. Å längre kommer den att bli när jag pratar varmt om den.

/Paula


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar