måndag 4 mars 2013

Att lyssna på böcker, Divergent av Veronica Roth


Min mamma har alltid lyssnat en massa på böcker. Något som ledde till att jag också började lyssna på böcker som tonåring. Minns tydligt hur jag hörde alla Martin Beck böcker samtidigt som jag satt vid skrivbordet i mitt tonårsrum och pysslade. Någonstans har mamma slutat läsa tryckta böcker och läser bara med öronen. Men jag har hela tiden gjort både och parallellt.

Böcker jag är sugen på men känner att jag inte riktigt hinner läsa just nu. Om de finns inlästa då lyssnar jag på de. Böcker som är lite för spännande lyssnar jag också på. Blir modigare om jag kan pyssla eller städa samtidigt.

I helgen har jag hört Veronica Roths omskrivna bok Divergent. Boken påminner rätt mycket om Hungerspelen. Chicago i en ökänd framtid är det testdag. Alla sextonåringar ska testas för att veta i vilken falang de passar bäst. Det finns fyra falanger de osjälviska, de tappra, de lärda och de ärliga.

Beatrice uppvuxen hos de osjälviska har fruktat denna dag. Hon känner att hon är för självisk för att vara kvar hos mamma och pappa och de osjälviska. Men vad ska mamma och pappa säga? Och vad kommer testet berätta för henne?

En bok som fungerar väldigt bra som ljudbok. Det från boken som fastnat mest hos mig är det där med tatueringar…

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar