måndag 28 juli 2014

U som i upplaga

Det är ju ingen hemlivet att jag ÄLSKAR böcker. Vissa mer än andra. Dessa vissa som man måste äga i flera exemplar i olika upplagor med olika omslag.

Av Per Nilssons böcker som så länge legat så nära mitt hjärta har olika utgåvor av både Hjärtans Fröjd och Ett annat sätt att vara ung.

Stolthet och Fördom har jag som roman med gammalt traditionellt omslag, det nya finaste fina omslaget och en pekboksvariant. Sen var det ju det där med alla de olika filmtolkningarna ...

Engelska illustratören Lauren Child (hon som gör Charlie och Lola) tycker jag väldigt mycket om när hon gjorde nytt omslag till engelska utgåvan av Pippi Långstrump ja då var jag ju så klart tvungen att ha.

Det finns tjocka böcker som jag köpt som hårdpärm men inte orkat ta mig igenom (tyngden) och istället också köpt pocketen, läst och älskat. Då kan man ju inte göra sig av med någon av böckerna, den fina eller den man verkligen läst.

Å i år kommer muminböckerna i nyutgåva. Hur ska jag göra då? Jag har ju alla böckerna ... men ...

Kort sagt jag kan inte låta bli vackra böcker oavsett upplaga eller om jag redan äger boken.

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras U som i upplaga.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar