tisdag 8 juli 2014

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

Ända sedan bokmässan 2013 har denna fina bok legat högt upp i min bokhög men hela tiden av olika anledningar fått flytta nedåt. Men nu en regnig semester dag i hängmattan hos mamma och pappa, bästa läsplatsen som finns.

Andra världskriget, England och Frankrike. Maddie som kör motorcykel och drömmer om att flyga. Hon som kallas Queenie som kan massa språk och har gått på fin skola.

Queenie blir tagen av tyskar på den franska mark. Hon blir torterad, bryter ihop och börjar skriva ner sin berättelse. Vad vet hon och varför är hon där hon är? Varför har hon Maddies id-handlingar på dig?

Det är inte lätt att skriva ner sin berättelse och ge tyskarna vad de vill ha i en tid när papper och bläck är så svårt att få tag på. Berättelsen som målas upp går inte innan att föreställa sig. Queenie som  köper sig tid genom att berätta med pennan.

"Allt jag har gjort är att köpa mig lite tid, tid att skriva det här. Jag har egentligen inte avslöjat något användbart. Jag har bara berättat en historia."

En väldigt bra bok. En berättelse som växer ju mer man läser. Del två ger ett helt nytt perspektiv på boken. Gillar särskilt den roll som ges till kulspetspennan (som den pennörd jag är) och hur den förklaras i författarens efterord till boken.  En bok att resa tillbaka i tiden med.

/Paula


Kodnamn Verity
Författare: Elizabeth Wein
Förlag: Gilla böcker (2013)
ISBN: 9789186634452
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar