lördag 29 april 2023

We set the dark on fire av Tehlor Kay Mejia

Det är lite olika saker som får mig att läsa en bok. Ofta är det känslan där finns något jag skulle gilla tror jag. Andra gånger är det för att det är böcker jag behöver ha koll på. Och ibland (också rätt ofta) är det för att mina ungdomar på biblioteket inte kan sluta prata om boken och jag blir nyfiken. Så var fallet med We set the dark on Fire. 

Jag visste egentligen inte alls vad som väntade mig när jag började läsa. Prologen berättade en gudsaga och jag tänkte att det kanske är en Song of Achilles bok men inte. 

Vi förflyttas till en internatskola för flickor och unga kvinnor. De lär sig att bli den perfekta frun eller den perfekta älskarinnan. Allt utgår från gudamyten om guden med två kvinnor. En som skötte allt och en som var den vackra. De unga kvinnorna på skolan gifts bort sin sista dag på skolan två unga kvinnor till en man.

Vi får följa Dani. Hon med falska papper och en bakgrund som egentligen inte skulle vara okej för att gå på skolan. Mannen hon gifter sig med har också valt hennes fiende Carmen till fru. 

Inget är som Dani fått lära sig på skola och det är inte bara hon som har hemligheter ... Det är en fängslande värld att läsa om. Jag gillar att läsa om Dani och Carmen men tja jag kommer inte läsa del två. 

Och om du undrar hur mina ungdomar på bibblan hittat till boken så är svaret givetvis Booktok. 

/Paula



We set the dark on fire
Författare: Tehlor Kay Mejia
Förlag: Katherine Tegen books (2019)
ISBN: 9780062691323

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar