tisdag 20 april 2021

Du är min Bobby Jean av Yrsa Walldén

Hedda smiter iväg från mottagningen på mammas begravning. Hon tar bilnycklarna sätter sig i bilen hon fått ärva efter mamma och kör i väg, helt utan tanke och packning. Bruce Springsteen i högtalarna, mammas musik. I sätet jämte sitter också Bruce som en låtsaskompis att prata med, han förstår och han kände mamma. 

Tanken är att köra till världens ände. En Googling säger att det är Norge. Telefonen är avstängd och full av missade samtal och sms från pappa, bästisen Amanda och storasyster. 

På en mack plockar Hedda upp liftaren Kajsa. Även Kajsa är på rymmen på från sina tankar och verkligheten. Tillsammans får de vara i nuet med någon som inte vet vad den andra bär på. 

Hedda gör allt för att slå bort och inte tänka tankarna på mamma och att känna sorgen. 

Du är min Bobby Jean är på samma gång vacker och smutsig läsning om ofattbar sorg. 

Jag kan inte min Bruce Springsteen men om man gör det så tillför det en extra dimension till läsningen. Och jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken och var tvungen att lyssna på låten som gett titel till boken. 

/Paula som älskade bokens alla Harry Potterreferenser


Du är min Bobby Jean 
Författare: Yrsa Walldén
Förlag: Vox by Opal (2020)
ISBN: 9789188665300

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar