tisdag 30 mars 2021

Pärlfiskaren av Karin Erlandsson

Äntligen har jag läst Pärlfiskaren, boken som min kollega Helena och många med henne pratat så mycket om. 

Pärlfiskaren är ett äventyr som inte påminner om något annat jag tidigare läst. Det är en berättelse som jag inte har någon aning alls om vart det ska ta mig och jag älskar det.

Miranda är pärlfiskare, hon är den bästa hittar alltid flest pärlor. Nu har drottningen annonserat om att den som hittar ögonstenen - den mest värdefulla pärlans ska bli rikligt belönad. Miranda ska hitta den och folk ska sjunga sånger om den. Leta efter ögonstenen har så många gjort före henne och försvunnit på vägen. Det var så Miranda blev föräldralös. 

Med på jakten om äventyret följer Syrsa, Miranda vill egentligen inte men att ha ett barn med sig i jakten på ögonstenen ska göra att förtrollningen mildras. Syrsa pratar mest hela tiden. Syrsa är inget vidare på att dyka men hon kan istället som ingen annan höra pärlorna var de är och hur många de är. 

Miranda och Syrsa är inte ensamma på sin jakt efter ögonstenen någon är de nära och skyr inga medel. Vad är viktigast? Så mycket på en och samma gång allt och inget fångat innanför bokens pärmar.

Pärlfiskaren passar perfekt för dig på mellanstadiet, som egenläsning eller som högläsning. Boken passar också för dig som går på högstadiet, det där med åldersindelningar är ibland dumt och stoppar läsarålder. 

Läs mer utanför din marknadsförda läsarålder! 

/Paula


Pärlfiskaren - Legenden om ögonstenen del 1

Författare: Karin Erlandsson 
Förlag: Bonnier Carlsen (2017) 
ISBN: 9789178037827

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar