måndag 27 april 2020

En stark nolla av Sara Lövestam

Texas kan inte sluta tänka på klasskompisen André, fotbollskillen med särskilt vacker nackhår som plockar upp glas från skolgården så ingen hund ska kliva i det. För att få kontakt med André gör Texas en ny Instagram där han kallar sig Amy. Han ”lånar” foto från en tjej som heter Hilma.

André och Texas samtal via Instagram blir så mycket bättre än vad Texas ens kunnat drömma om. Men när André vill ses i verkligheten blir det problem. Texas försöker får Hilma att gå på dejt med André. Hilma vägrar och gömmer egna hemligheter.

Hemma hos Texas finns mamma som är bedövad på tabletter och inte fungerar. Där finns styvpappa som bara säger elakheter och är självgod. Tack och lov för grannen Monica, hon som har bredband hon låter Texas använda. Monica är den vuxen som peppar och lyssnar på Texas. Gillar verkligen Monica!

En stark nolla är en bok i vilken det bor väldigt fina och levande personer som blir verkliga för mig när jag läser. Inget är som en först tror och allt blir så mycket bättre än jag ens kunnat föreställa mig - både berättelsen i sig och hur jag fastnar för boken. Det finns så många detaljer som jag tar med mig från boken. Skulle gärna läsa den igen när mina bokhögar krympt lite grann.

/Paula


En stark nolla
Författare: Sara Lövestam
Förlag: Gilla böcker (2020)
ISBN: 9789178131297
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar