söndag 27 augusti 2017

Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg

Det damp ner en bok i min brevlåda, en ovanligt vacker bok i alla, omslag, titel, bindning och innehåll. Fågeln i mig flyger var den vill utspelar sig under ett tidigt 1900-tal i Jämtland. I en bondfamilj finns flickan Berta hon drömmer om att måla och vill bli konstnär.

Mamma är sjuk och Berta och henne systrar får ta hand om hushållet hemma. När hon uttrycker sin vilja att studera vidare tycker hennes pappa det är en jätte dålig idé. Berta är bra på att smita i väg hitta plats och tid för att måla.

Det behövs en stark vilja och mod för att få pappa att förstå vad meningen med hennes liv är. Tur att Berta hitta sätt att säga ifrån på. Sara Lundbergs illustrationer det finns liksom inga ord <3 <3

Boken har ett efterord av Alexandra Sundqvist där det ges fakta kring Berta Hansson och henne konstnärsskap. Läs och funderas och råkar du vara bildlärare eller historielärare så måste detta vara en helt perfekt bok för din undervisning!

/Paula


Fågeln i mig flyger vart den vill
Författare: Sara Lundberg
Förlag: Bokförlaget Mirando (2017)
ISBN: 9789198330335
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Åh, vad den ser vacker ut!<3 Måste köpa in den på mitt bibliotek!

    /Sandra på Bokkoll.se

    SvaraRadera