tisdag 15 augusti 2017

Crossover av Kwame Alexander

Jag har lyssnat på en bok. Något jag gör ofta ibland mest hela tiden. Men aldrig att jag blivit så fantastiskt golvad. Crossover är översatt och inläst av Jason Diakité (Timbuktu). Vilken översättning! Vilken inläsning!

Crossover är en bok skriven på fri vers. I ett tempo som inte liknar något annat jag läst. Boken handlar om Josh snart tretton år. Josh är duktig i skolan men hans stora passion det är att spela basket. Något han och tvillingbrodern Jordan gjort sedan de var riktigt små. Något pappa, före detta basketproffset alltid uppmuntrat.

Josh har av sin tränare blivit varnad att när allt går bra och en tar det för givet ja då vänder det ofta. Precis det är vad som händer Josh. Genom ett vad som han förlorar klipper Jordan av honom sina dreadlocks. Att Jordan blir tillsammans med nya söta tjejen gör inget bättre. Och vad är det som håller på att hända med pappa?

En bok om sport, om basket första intrycket är att det inte är min grej. Men för första gången efter att läst en ljudbok känner jag nu att jag måste läsa boken också. WOW! Läs och lyssna med er!

/Paula


Crossover
Författare: Kwame Alexander
Förlag: Natur & Kultur (2017)
ISBN: 9789127149892
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar