måndag 14 november 2016

Augustpriset barn- och ungdomsböcker vilka har vunnit?







2006 började jag jobba som skolbibliotekarie. Sedan dess har jag slaviskt med spänning varje år följt allt kring priset och kategorin barn- och ungdomspriset.

2006 fick Per Nilsson äntligen priset för sin bok Svenne. En ungdomsbok.
2007 Sven Nordqvists fantasieggande bilderbok Var är min syster
2008 Jacob Wegelius Legenden om Sally Jones en bok för 10-12 åringar.
2009 Skriv om och om igen av Ylva Karlsson och Katarina Kuick en faktabok för 12 +
2010 Jenny Jägerfelds Här ligger jag och blöder. Fantastisk ungdomsbok
2011 Pojkarna av Jessica Schiefauer - ungdomsbok
2012 ABC å allt om D av Nina Ulmaja faktabok om bokstäverna
2013 Snöret fågeln och jag av Ellen Karlsson 7-9år. En av mina absoluta favorit böcker ever.
2014 Mördarens apa av Jacob Wegelius fortsättning på Sally Jones. Men nu en ungdomsbok
2015 När hundarna kommer av Jessica Schiefauer ungdombok igen.

Vad säger denna listan då? Att det oftast är väldigt väldigt bra böcker som vinner. Att Jacob Wegelius och Jessica Schiefauer fått priset två gånger var. Att en ungdomsbok vunnit 5 gånger. En faktabok 2 gånger. Bilderbok 1 gång. Hcf 7-9år 1 gång. Hcf 9-12 år 1 gång.

Med tanke på att bilderböckerna alltid blir nominerade är det konstigt att de inte är en bilderbok som fått priset fler gånger. 7-9år och 9-12år böckerna blir sällan nominerade. Faktaböckerna vinner ofta när de väl blir nominerade.

På Augustprisets hemsida finns massa spännande historik att läsa.

Vem som vinner i år? Det får vi veta 28 november. Med listan över tidigare års pristagare och med tanke på årets nominerade böcker tycker jag det är dags att en bilderbok vinner. Om man nu ska ha ett pris som är så väldigt brett barn- och ungdomsbok ja då kanske man ska lyfta alla böcker som ryms där inom. Eller så kanske man helt enkelt ska göra två kategorier av en?

/Paula som tycker om bokpriser men tycker böckerna som gör barnen till läsare borde lyftas så mycket mer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar