måndag 16 november 2015

Den här sommaren kan bli min död av Malin Stehn

Sommarlovet mellan sexan och sjuan, Fanny har en lista med tio punkter hon vill beta av innan hon är redo att vara stor nog att börja högstadiet. Hon vill under sommaren göra sig av med vad hon själv anser vara sina "barnsliga" sidor - som att kunna dricka något någon har hällt upp utan att hon sett på. Somna utan sin kvällsrutin. Men hon vill också blir gladare och mer positiv. För att inte tala om det där med pojkvän och bli kysst för första gången.

Det är inga dåliga mål att sätta upp för sitt sommarlov. Men Fanny tycker det borde vara rimligt ett mål i veckan. Tills hon förstår att endel av målen är ganska stora och inget man bara gör vips så där.

Fanny är en tänkare, en grubblare om både stort och litet. Kan nog känna igen just den delen hos Fanny från mig själv sommaren innan sjuan. Men så målmedveten som Fanny var jag inte. Fanny tycker själv att hennes sommar inte alls blir som hon vill. Men så på slutet av sommaren när familjen träffar en annan familj de är vänner med så säger tjejen i familjen som är något år yngre än Fanny wow vilken sommar du haft - jag har ju följt den på Instagram. Det är en spännande tanke man behöver tänka ibland. Instagram och sanningen är sällan samma sak - eller samma sak men en sida av något större. Gäller givetvis även min egen Instagram.

En bok för den grubblande som behöver hitta lite mer mod för att göra det hen verkligen vill!

/Paula


Den här sommaren kan bli min död
Författare: Malin Stehn
Förlag: Opal (2015)
ISBN: 9789172997585
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar