tisdag 15 september 2015

Viktiga böcker september 2015 och alltid


Janina Kastervik har på sin blogg bladdrabladdra.blogspot.se dragit igång en boktips"stafett" tipsa om böcker med flyktingbarn i. Kanske ett av de mest aktuella ämnena just nu. Sorgligt, hårt men sant. 

Mina två tips är två tunna men väldigt tänkvärda böcker!

Jag är en pojke med tur av Monica Zak
Om Esmat som kommit själv till Sverige utan föräldrar. Om hur han kom i från mamma och syster i Afghanistan som liten och aldrig hittade de igen. Hur han blev gatubarn för att sedan bli barnarbetare men också fick gå i skolan. Flydde och kom till Sverige. I Sverige träffade han författaren Monica Zak på ett författarbesök för henne berättade han sin historia och den kan du läsa om i Jag är en pojke med tur! 

Om det var krig i norden av Janne Teller
Boken i passformat, ett tankeexpriment som gör ont att läsa. Det är krig i Sverige, din familj har ingen stans att bo. Lillasyster har granatsplitter i huvudet men sjukhusen är tomma. Mamma är dålig hon kommer inte överleva en vinter till. Du är fjorton år och minns ett liv som var helt annorlunda. Papper fixas och en flykt till Egypten påbörjas. Om det var krig i norden får dig att tänk - tänk om det var annorlunda om det var här kriget var? Om det var jag som behövde fly? 

Gå till närmsta bibliotek låna och läs tillsammans med de i din närhet! Böcker som gör ont att läsa behöver pratas ännu mer om än andra böcker! 

/Paula 


Jag är en pojke med tur
Författare: Monica Zak
Förlag: Opal (2012)
ISBN: 9789172995666
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Om det var krig i Norden
Författare: Janne Teller
Förlag: Lilla Piratförlaget (2012)
ISBN: 9789187027215,9789187027291
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Tack för fina tips! Jag gillar också Janne Tellers bok, den är liten, tunn och enkel men ändå så nedrans effektiv. Passar att läsa i skolan (typ femman och uppåt) och ha som utgångspunkt i samtal med eleverna om flyktingkrisen, tycker jag.

    SvaraRadera