tisdag 7 juli 2015

Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck

Ända sedan Augustpris-nomineringen har jag varit väldigt nyfiken på Lyra Ekström Lindbäck och hennes bok Ett så stark ljus. Nu är det semester och jag läser vuxenböcker!

Ett så starkt ljus är en bok om Sara. Eller kanske egentligen mer en bok om Saras kärlekar, om Joanna skådespelerskan, om Linne barndomsförälskelsen som aldrig blev. Men så träder C in i Saras liv och inget blir som det varit. Den fascinerande C som inte vill inte kan. Men C som gör att Sara träffar Emil och får en vän att prata med.

Kärlekarna och vännen lär man känna en hel del. Emil kommer med massa sanningar om kärlek som jag tycker mycket om. Men Sara henne får man inte lära känna så mycket, det är hon som skriver skriver texterna om vad hon är med om texterna som kanske kan bli en bok? En bok med titeln Ett så starkt ljus?

Det tog mig lång tid att komma in i boken men när jag väl gjorde det oj vad jag tycker om. Mest gillar jag samtalen mellan Sara och Emil, samtalen om livet och kärleken. Samtalen om det där svåra och fantastiska.

Några favorit rader:

"Ångest kommer från en vilja att ändra på saker som man inte kan påverka."
"Det kostar jävligt mycket att leva sitt liv i enlighet med sina inre övertygelser. Man kanske blir stark på vissa sätt. Men samtidigt gör det en udda och ensam. Fasttrasslad i ett privat nät av problematiseringar och fantasier. Som det kan kännas för dig ibland."
"Egentligen är det ju inte så stor skillnad mellan att skapa ett verk och att omskapa sig själv."

Tycker hemskt mycket om Lyra Ekström Lindbäcks språk! Jag borde ta och kolla upp henne mer.

/Paula


Ett så starkt ljus
Författare: Lyra Ekström Lindbäck
Förlag: Modernista (2014)
ISBN: 9789174995602
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar