lördag 18 april 2015

Nattsagor för sömnlösa av Johanna Wester

Oliva är nitton jobbar i en kiosk, hittar på äventyr i Stockholms natten tillsammans med vännerna Pascal och Chris. Pascal och Chris hon känner på olika sätt och som hatar varandra. Där finns Josef, första kärleken. Han som nu har en annan men som ändå kommer tillbaka till Olivia. Mamma och pappa som vill att allt ska vara bra och inte kan förstå varför det inte blir Olivia och Pascal.

Att bli vuxen, hitta sig själv, vara sig själv. Att tycka om. Att våga tycka om, om att våga lämna, gå vidare. Om så mycket som gör ont. Om sömnlösa nätter fulla av tankar. Tankar på det som borde vara annorlunda som du inte rår över men som ändå blev fel. Borde blivit på ett annat sätt - borde gått som du tänkt. Du vet ju själv.

Nattsagor för sömnlösa, boken med den fantastiskt poetiska titeln är en bok som gör så ont att läsa. För att mista kärlek blir inte direkt lättare bara för att du är trettiotre istället för nitton. Så mycket av Olivas tankar, känslor och sömnlösa nätter har jag tänkt, känt och upplevt de senaste månaderna. Mitt exemplar av boken är fullt av hundöron, hundöron av igenkännelse men jag vågar inte öppna de sidorna och kolla vad det står där. Jag kommer att kunna men inte riktigt än. Ett steg i taget och det blir sakta ljusare både för Oliva och för mig. Skulle gärna läsa mer om Olivia.

/Paula <3


Nattsagor för sömnlösa
Författare: Johanna Wester
Förlag: Natur & kultur (2013)
ISBN: 9789127135246
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar