torsdag 23 april 2015

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Anna och den franska kyssen, äntligen på svenska. Som jag väntat och längtat efter att läsa denna bok. Jag lyssnar massor på den amerikanska bokpodden Bokhype och de pratar alltid om denna bok (nästan alltid i alla fall) om hur bra den är och hur mycket de älskar boken.

Nu i min hand och nu läst. Annas pappa har sedan han och mamma skildes börjat skriva smöriga böcker som alla älskar. Han har alltså börjat tjäna pengar och bestämt sig för att använda delar av dessa pengar på att skicka Anna sista året av High school till den amerikanska skolan i Paris. Anna har inget val, det är bara att säga hej då till bästis, flört, mamma, lillebror och allt som hon känner som vardag.

Hon kan ingen franska och känner sig ensammast i världen. Tur är att väggarna i internatskolerummen är tunna så att det knackar på Annas dör där första kvällen. På andra sidan dörren står Mer, som släpper in Anna i skolans värld och i sitt kompisgäng. I gänget finns St Clair den snyggaste Annan någonsin har sett. Men han har flickvän och alla på hela skolan är typ kära i honom ...

En bok om att hitta sig själv på en ny plats, om att våga, att upptäcka och bli del av en ny stad (den staden med stort S). En riktigt mysig måbra bok. Men men det finns ett men ... hypen på denna boken gjorde att jag förväntade mig något mer. Något originellt. Inte att jag skulle kunna lista ut och veta vad som skulle hända redan i första kapitlet. Läs Anna och den franska kyssen läs, slukas upp och må bra men förvänta er inte stordåd för då blir det en väldigt mycket bättre bok.

/Paula


Anna och den franska kyssen
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789176450727
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar