fredag 25 juli 2014

Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami


Jag blev allt lite förvirrad när jag började läsa i Elefanten som gick upp i rök och boken visade sig vara en novellsamling och inte en roman. Särskilt då den första novellen heter Fågel som vrider upp världen och tisdagskvinnorna. Tyckte det var konstigt att boken började likadant som en annan Murakami bok. Men då jag i sommarvärmen började fundera och kolla upp ja då förstod jag att det var en novellsamling.

Ord som långsam och långsamhet är positiva när jag tänker på denna bok. Den japanska kulturen. Gillar särskilt mamman som slutar sova och stannar uppe på nätterna och läser i hemlighet.

Noveller, bokvänner och livsöden som jag minns och tänker på efter läsningen. Att läsa senaste Murakami i pocket har blivit lite av en sommartradition för mig.

/Paula


Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser
Författare: Haruki Murakami
Förlag: Norstedt (2014)
ISBN: 9789113054650
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar