lördag 24 augusti 2013

Stad av skuggor av Cassandra Clare


Kvällen innan biopremiären läste jag klart Stad av Skuggor. Gillade verkligen! En kväll blir Clary vittne till ett mord. Ett mord av skuggjägare på en vampyr. Sådant som händer dagligen i New York men som vanlig människor inte ser (lite som mugglare och magi). Clary har aldrig sett något sådant tidigare... Kvällen efter försvinner hennes mamma spårlöst. Clary kommer i kontakt med skuggjägarna, främst den snygge Jace. Hon får reda på hemligheter som varit dolda för henne... som mamma och hennes egen sanna identitet...

Bibliotekariskt favoritcitat:
"Du hatar ju tystbröderma, protesterade Isabelle.
Jag hatar dem inte, sa Jace uppriktigt. Jag är rädd för dem. Det är inte riktigt samma sak.
Jag tyckte du sa att de var bibliotekarier.
De är bibliotekarier.
Simon vislade. I så fall vill jag inte behöva betala förseningsavgifter."

Igenkännelse favoritcitat:
"Jag brukar oftast inte gråta, hörde hon sig själv säga. Det är ingenting jag är snart okej igen.
De flesta gråter inte när de är ledsna eller rädda utan snarare för att de är frustrerade. Din frustatration är förståelig. Du har gått igen om en mycket prövande tid."

Jag gillar att slukas upp av denna berättelse. Men också denna gång en tjej och två killar... Lite spännande med Skilda världar kopplingen... kanske den som får mig att vilja läsa fortsättningen...

/Paula som imorgon ska se filmen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar