lördag 3 augusti 2013

Den femte vågen av Rick Yancey

I veckan släpptes den väldigt hypade boken Den femte vågen. Att jobba på ett stort bibliotek så får förlags ex som ibland (men bara ibland) dyker upp några dagar innan boken släpps i handeln. Tja det gör en extra sugen... ett lyxig känsla att få läsa lite innan!

Den femte vågen får mig nästa att fundera på att skaffa en rejäl ryggsäck, fylla den med tält, sovsäck, konserver, stormkök och vad mer man kan tänkas behöva ha när (fall att) katastrofen inträffar. Men det är väl bara att inse jag ensam med tält och stormkök... ni som känner mig vet att det skulle ALDRIG funka. Tur då att jag (än så länge) bara behöver läsa om katastroferna i böcker.

Cassie funderar på om hon kanske är den sista människan kvar på jorden. Ensam i skogen. Gömmer sig från utomjordingarna som vill ta över jorden.  Till stora delar är det Cassie man får följa men också en jägare, Cassies bror Sammy (som förts bort) och Zombie (som är en människa men...). De flera och till en början lite hemliga perspektiven gör berättelsen bättre. Jag gillar. Men samtidigt är jag lite besviken... fast kanske på ett lite för mycket begärt sätt... Är det för mycket begärt att någon gång få läsa en originell berättelse?

Har bara sett en halv säsong av doktor Who än men på mer än ett ställe förs mina tankar till teveserien. Gillar hur allt kopplas samman på slutet. Även om det är upplagt för en fortsättning. Vore också trevligt som omväxling om någon skrev en avslutande enda bok.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar