söndag 28 oktober 2012

Boken som ändrade ALLT


Sommarskolavslutningsdagen 1998 tog mamma enligt tradition mig och mina småsyskon till den lilla stadens enda bokhandel. Som traditionen sig bör skulle vi få välja en egen sommarlovsbok.

Detta år talade en gul bok till mig (detta var under en period då jag faktiskt som tur var tyckte om gult) boken hette Du & Du & Du och var skriven av en ny författare för mig Per Nilsson. Boken flyttade mig in i Anon, Zarah och Nils värld. Alla tre huvudperson i vart tredje kapitel. Som jag tyckte om dessa tre nya bokvänner (kanske mina första riktiga bokvänner).  Boken fick mig att vika hundöron, skriva upp citat och läsa om.

Denna sommar läste jag allt som Per Nilsson tidigare skrivit.  Jag hade fått en favoritförfattare. En författare vars karaktärer det kändes som jag kände. Bokkaraktärer som blev mina vänner, ibland kanske mina bästa vänner.

Det hade funnits många böcker innan men Du & Du & Du var annorlunda. Kanske var det den första bok jag verkligen ville gå in i? Eller var det för att Anon, Zarah och Nils var så verkliga?

Under en berättarlektion berättade jag om en sommarförälskelse en lång kille som hette Nils, tyckte om matte och en gång begravde sig själv bara för att få se hur det var. När gruppen som lyssnat på mig satt tyst efteråt frågade jag om de ville veta vart jag träffat Nils? Såklart de ville de var ju rätt frågande till min underliga sommarförälskelse. Vart hade jag mött honom då? I en bok såklart. För efter mötet med den boken ändrades typ allt.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar