fredag 17 december 2021

Grim av Sara Bergmark Elfgren

Som jag längtat efter Grim och nu äntligen är den här och jag har läst. Som jag tycker om! Det är en värld att helt sugas in i och slukas upp av. En värld full av hårdrock och spökhus sådant som jag inte ens gillar. Men det är ju ändå en av de sakerna som är så bra med böcker att man får testa och vara i annat. 

Grim är en bok som utspelar sig på två tidsplan. Ett sent 80-tal och den svenska hårdrocks scenen där vi får lära känna Håkan och Grim. Två tonåringar som klickar på en sekund och skapar magisk musik. Grim dras mot det mörkar och försöker sig på svart magi. När han hittas död är det ingen som vet riktigt vad som hänt. 

I nutid får vi följa Kasper, Håkans son. Kasper gillar precis som sin pappa hårdrock. Istället för att hålla på med musik så ritar Kasper. Han får sommarjobb på Gröna Lund i spökhuset. Mystiska saker börjar hända i i sina drömmar får han besök av Grim. Magiska och läskiga teckningar ritas utifrån drömmarnas värld. 

Vad är sant i myten om Grim och hans död? Den det finns hur många teorier om på nätet som helst. 

Jag älskar och tycker det är galet galet bra! 

Bäst måste jag nog ändå tycka om scenen från Grims begravning där Håkan har ett väldigt fint samtal med bibliotekarien från Grims barndom. 

Bästa boken för din julläsning!

/Paula


Grim
Författare: Sara Bergmark Elfgren 
Förlag: Rabén & Sjögren (2021)
ISBN: 9789129688962

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar